Saturday, October 31, 2009

NS, Kelantan Mara ke Akhir Piala Malaysia

Memilih antara perlawanan malam tadi - Piala Malaysia dan EPL - saya lebih tertarik dengan perlawanan domestik. Cara bermain ada menunjukkan peningkatan, di mana Perlis punya serangan dan permainan yang agak teratur tapi sayang gagal mencari penyudah.

Kelantan biar tanpa kelibat Indra masih mampu melakar jaringan 3-0, terima kasih atas jaringan hattrick penyerang mudanya. Khalid seperti biasa dengan gaya 'malas-malas' ala Berbatov tapi masih ada kelas. Halim Napi terpuji walau sudah berusia.

Bola sepak tempatan - semakin meriah apabila ke penghujung. Stadium penuh sesak sehingga ada yang marah-marah bila tiket kehabisan. Mengapa ia tidak seperti liga-liga lain di negara luar? Sambutan hangat sepanjang musim, dan menjadi terlalu hangat sedang liga berehat di mana jual beli manusia berlaku. Apakah kita gagal untuk meniru konsep liga ini? Tiada guna sistem liga kalau tiada sambutan, menjadi punca ekonomi yang kuat, menjadi medan bakat baru bersaing mewakili negara. Mungkin kita tiru sikit-sikit dan mengabaikan yang paling penting - faktor publisiti dan drama - yang boleh menjadikan satu-satu liga itu jadi bualan orang.

Rugi, rugi, rugi. Sepatutnya sukan bolasepak semakin maju, sekurang-kurang menjana ekonomi secara berterusan, bukannya 'ada musim' di dalam 'musim'.

Au revoir!

No comments:

Post a Comment