Thursday, November 12, 2009

Sila Beri Cadangan: Stadium & PDRM

Sila Beri Cadangan.

Kes 1:

Setelah Kelantan kalah Piala Malaysia, semua maklum apa yang sudah berlaku di Stadium Bukit Jalil. Adalah tidak bijak untuk menghukum bahawa "Penyokong" (bukan rakyat) Kelantan itu dan ini..... Tetapi ada satu komen dikeluarkan oleh berita waktu perdana bahawa penyokong Kelantan tidak bersetuju dengan cara FAM "mengajar" penonton/penyokong dengan mendenda KAFA. Baginya, cara itu tidak dapat mendidik.

Kata Saya: Pertama sekali, bukan kali pertama FAM membuat tindakan denda. Ini adalah cara paling adil, kalau nak berhibur dengan sukan buat cara baik. Kalau "orang itu" tahu cara yang lebih baik, Sila Beri Cadangan.


Kes 2:

Malam tadi menerusi rancangan jenayah 999, seorang pegawai polis telah menyindir pihak yang sangsi berkenaan penjenayah yang mati ditembak - semata-mata kerana faktor kaum. Beliau telah mencabar pihak yang mempertikai itu, Sila Beri Cadangan. (hehe)

Kata Saya: Memang mana-mana orang, pasukan atau perkumpulan ada kelemahan. Berkenaan PDRM, isu tembak-tembak ini tidak perlu diemosikan sebegitu rupa. Polis tersebut telah membuat cabaran secara lembut, maka pihak yang begitu cerdik tadi diminta untuk membantu PDRM. Jangan sampai Malaysia jadi syurga penjenayah sudahlah. Cuma, boleh tak PDRM dedahkan nisbah kaum yang menjadi "rekod polis", "orang dalam buruan" dan "senarai paling dikehendaki" jadi mudahlah mana-mana "kaum" memperbaiki "kaum"nya. Jadi dalam masa yang sama, orang yang mempertikai boleh memikir cara paling baik untuk berhadapan tembakan pistol.

Au revoir!

1 comment:

  1. http://www.malaysiakini.com/news/117330

    See comment:

    John Jason: Before I proceed with my comment, let me say that I am an Indian and many friends of mine, who are also Indians, have been robbed by fellow Indians who do not hesitate to harm (slash with parang) another Indian during their robberies. I think there should at least be some compliments for the police force for eliminating a group of armed robbers.

    There have been many cases of armed robberies or snatch thefts where the victims, who are also Indians, are slashed in the process of being robbed. I think every family should bring up their young with some decent means of earning their income.

    This instead of allowing their children or family members to lead a life of crime and then blame the police when the police are doing their job of reducing crime.

    ReplyDelete